MAKSIM tanulmányút

2021 május végén szlovákiai partnereink érkeztek hozzánk a MAKSIM projekt tanulmányútja keretében, melyben hazai fenntarthatósági, környezeti nevelési és szociális kezdeményezéseket, jó gyakorlatokat, természeti és kulturális értékeket terveztünk megnézni, azok adaptálása céljából.

A Nyírerdő Zrt. Pál Miklós Erdei Iskolájában Petrilláné Bartha Enikő fogadott minket. Épp erdei iskolás program zajlott, így a vendégeink ebbe is belekóstolhattak, valamint megtekintettük a hazai viszonylatban rendkívül jól felszerelt erdei iskola eszköztárát, oktatási-kiállítási anyagait. Enikő több évtizedes tapasztalata kimeríthetetlen forrása a környezeti nevelés iránt érdeklődőknek.

A látogatás után a Tisza-tó környékére indultunk. Itt fogadott minket Négyesen a Bese Egyesület, akik többek között fenntartható gazdálkodással foglalkoznak, borzderes marhákat, juhokat, s számtalan baromfit tartanak, résztvevői a Magtár projektnek, melynek keretében a hagyományos növényfajták megőrzéséért, terjesztéséért dolgoznak.

Másnap a Hortobágyi Nemzeti Park Vízi tanösvényét látogattuk meg, ahol elsősorban madár megfigyelésre, illetve ehhez kapcsolódó módszerek, oktatási ötletek tanulmányozására volt lehetőségünk. A korlátozások miatt a poroszlói Ökocentrumba nem léphettünk be, így annak környékén magunk szerveztünk evezős túrát a tó szépségeinek tanulmányozásához, vízi tájékoztató táblák felkeresésére. A nap végén meglátogattuk a Kiskörei-vízierőművet és a közelében kiépített természetvédelmi beruházást, Európa leghosszabb hallépcsőjét.

Vasárnap a Szatmári tájegység felé vettük az irányt, meglátogattuk a szintén a HNP kezelésében lévő cégénydányádi Kölcsey-Kende kastély parkját, ahol tematikus tanösvény található a helyi természeti értékekről. Tunyogmatolcson megálltunk a helyi Szamos-holtágnál is, mely a Szamos Ökoturisztikai Élménytér része. A mostoha időjárás miatt itt nem jártuk be a holtágon végig vezető túrautat, de a környék egyik másik folyóvízénél, az Öreg-Túrnál meglátogattuk a túristvándi vízimalmot mint ipartörténeti műemléket. További kulturális állomásként beiktattuk Szatmárcsekén a csónakfejfás temetőt, s Kölcsey Ferenc síremlékét.

Hétfőn a Beregben kezdtük napunkat, a Márokpapiban található Csiperke Erdei Iskola programjával ismerkedtünk, melyet a nyíregyházi székhelyű E-misszió természet- és Környezetvédelmi Egyesület üzemeltet. A járvány miatt sajnos most üresen állt az egyébként tavasztól őszig iskolás csoportokat fogadó intézmény. Több évtizednyi környezeti nevelési tapasztalat halmozódott fel itt is, sok ötletet, főleg a táborok szervezésével kapcsolatban gyűjtöttünk.

Tarpán a Magyarországi Máltai Szeretetszolgálat munkatársai révén a Jelenlét programjukat ismerhettük meg. Elsősorban szociális támogató tevékenységeik keretében igyekeznek az itt lakók környezeti tudatosságát is fejleszteni.

Utolsó napunkon először a Tarpai Nagy-hegy Természetvédelmi Területet látogattuk meg, ahol természeti és kulturális értékeket bemutató programon jártunk. A kis vulkáni magaslat egykori kőbányáját és a honfoglaláskori temetőjét mutatták be helyi szakemberek. Ezután az ukrajnai határon magasodó Kaszonyi-hegyre látogattunk, ahol a HNP kutatóházától kiindulva jártuk be a területet. Ezután immár hazafelé vettük az irányt, útközben még a csarodai és tákosi templomokat látogattuk meg.

A program elég zsúfolt lett, sok élménnyel, helyszínnel és szakemberrel, úgy érezzük a körülményekhez képest nagyon hasznos volt és partnereink is elégedetten, sok tapasztalattal gazdagodva térhettek haza.

A projektet az Interreg V-A Szlovákia-Magyarország Együttműködési Program által finanszírozott Kisprojekt Alap támogatja.

„A cikk tartalma nem feltétlenül tükrözi az Európai Unió hivatalos álláspontját.“